Shanghai (augustus 2012 tot ???)

Eerste maand Shanghai is een feit!

Precies een maand geleden kwam ik aan in deze bizar drukke stad. Inmiddels heb ik een fijn appartement waar ik iedere dag rond een uur of 09:30 uur wakker wordt van de wekker. De ene keer met regen, de andere keer zonder. De eerste maand is voorbij gevlogen en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog (!) niet het gevoel heb de stad goed te kennen. De bekende stukken, zoals het stuk van mijn huis naar de metro, ken ik perfect. Toch probeer ik zoveel mogelijk een andere route naar huis te gaan, te voet of met de fiets (!). Iedere dag ontdek ik weer iets nieuws en dat maakt deze stad zo leuk! Een fiets heb ik gekregen van een collega die een kilometer of zes van mijn huis vandaan woont. De trapper was er af, maar dit kon gemakkelijk gemaakt worden bij een lieve fietsenmaker onder een brug voor 5RMB (zo'n 0,65 euro). Daarvoor fixte hij de trapper, pompte hij mijn banden op en haalde een doek over de fiets heen zodat deze er weer sjofel uitzag. Het naar huis fietsen was een avontuur omdat veel straatnamen op elkaar lijken en de uitspraak 'als je rechtdoor fietst kom je er wel', geldt hier dus niet! Het fieten zelf is hier ook wel spannend, want de verkeersregels hier zijn anders. Zo mag je ten alle tijden rechtaf slaan (ook zonder groen licht dus) en taxi chauffeurs proppen zichzelf voor een andere auto. De aanhouder wint! Door mijn fiets heb ik al veel kunnen zien van de buurt waarin ik woon en kom ik er steeds meer achter dat ik bof met de gave lokatie van mijn appartement. In de French Concession is veel te beleven; veel leuke boetiekjes, mooie groene lanen en vriendelijke mensen. Deze mensen spreken wel allen Chinees maar als je lief lacht en met handen en voeten duidelijk maakt wat je nodig hebt, kom je er 6 van de 10 keer. De andere keren moet je wat meer moeite doen en achter de toonbank kruipen om zelf te pakken wat je nodig hebt. Dit wordt niet altijd gewaardeerd, maar ik waardeer het ook niet als zij weigeren Engels te spreken ;-). Communicatie kan hier heel lastig zijn. In de taxi probeer je dan op je allerbeste Chinees te benoemen waar je heen moet (Xiang Yang Lu), maar de intonatie kan op verschillende manieren en de plaats van bestemming kan dus ook anders zijn. Het is dus altijd spannend, maar tot nu toe ben ik iedere keer veilig thuisgekomen. Het werk hier bevalt goed. Ik heb afgelopen week veel uren gemaakt doordat ik drie avonden achter elkaar informatie avond had. Loth, een collega met wie ik het lokaal voor groep 3 heb, en ik moesten verhuizen naar een ander lokaal en dus moest alles weer ingepakt worden. De dozen die je dan vraagt worden door iemand naar beneden gebracht, maar ik mocht ze zelf niet naar boven dragen, Een Ayi (hulp) van de school, een vrouw van ca. 1,50 meter en 50kg, draagt deze dozen dan naar het lokaal en je mag beslist niet helpen. Dat is hun werk en ze doen het ook graag voor je. Toch voel je je dan wel wat bezwaard... Vorig weekend heb ik veel proberen te zien van het gedeelte waar ik woon en ben ik gaan lopen en fietsen. In het park hier is veel leven en badmintonnen de mensen, kaarten ze, liggen ze te slapen, lezen ze een boek of zingen ze (zuiver of onzuiver) mee met de karaoke band die voornamelijk Chineze nummers in het assortiment heeft. Het is een plek waar altijd iets te beleven is, waar de chineze gezelligheid duidelijk te zien is en waar ik me prima een uur kan vermaken door naar de mensen te kijken. Donderdag moest ik om 08:30 uur op het politiebureau zijn voor mijn residence permit waarbij een Chineze vrouw van school ons bij hielp. Uiteindelijk heb ik er alleen maar gestaan en gekeken, want er was geen handtekening nodig. Mijn aanwezigheid was voldoende en daarna kon ik weer gaan. Vrijdag ben ik naar Suzhou gegaan waar Marieke, een collega, de opening had van de nieuwe lokatie. De reis ging met de trein die 260 km per uur gaat en binnen een half uur was je 80km buiten Shanghai. Suzhou is een wat rustigere stad maar heeft prachtige tuinen. Na de opening, een drankje bij Zapata's (een Mexicaanse bar) en een goede nacht bij Marieke thuis, zijn we op zaterdag een tuin gaan bezoeken. Vandaag, zondag, kwam Edwin aan in Shanghai. Ik heb hem opgehaald bij zijn hotel en samen zijn we wat gaan eten bij een leuk restaurant. Gezellig wat gedronken en gegeten en hij heeft me heel blij gemaakt met de kaart die ik van mijn ouders via hem kreeg en de Flow (tijdschrift) van Jos. Nu ben ik me aan het klaarmaken voor een nieuwe week en wacht ik rustig tot ons nieuwe nichtje geboren zal worden (Bart en Vera, ik zet mijn geld op de elfde!). Ik vind het onwijs leuk dat iedereen berichtjes achterlaat! Oranjerieers, leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en blijf jullie best doen :-) Liefs, Laura p.s. Excuses als er spelfouten in de tekst staan. Ik werk op de MacBook die ik van school heb gekregen en deze is Engelstalig dus zoekt hij automatisch naar Engelstalige woorden.

Reacties

Reacties

vera

Hey Lau,

Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed met je gaat. Geniet er maar met volle teugen van want zo'n jaar is snel voorbij.
Wij verheugen ons natuurlijk wel op volgend jaar, dat je weer terug bent.

De kleine meid zit nog heerlijk te relaxen in de buik, volgens mij vind ze het wel goed daar.
De 11e zou leuk zijn, dat is dan precies de uitgerekende datum.
Het blijft spannend.
Je weet je bent een van de eerste die het grote nieuws gaat horen als ze geboren is.
En we zullen haar alles vertellen over de grote avonturen die tante Laura mee maakt in Shanghai.
En we sturen natuurlijk genoeg foto's.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe verhalen van je, je schrijft het heel leuk.

Dikke knuffel van Bart, Veer en ons kleine mupke xx

Jacy

Wat heerlijk om te lezen! Zo te zien heb je nog een hoop te ontdekken. Hou ons vooral op de hoogte! Groetjes vanuit nedeland

Marianne

Ah ik lees het al... Prima oefenen voor het verkeersexamen daar;-)))
Fijne tijd!!
Groetjes Marianne

Janetje

Lieve Lautje!
Wat is het fijn om te lezen dat je steeds meer je draai aan het vinden bent! En dat allemaal op de fiets!! Echt vet!! Dat park klinkt ook wel heel erg leuk hoor! Geniet ervan moppie!!

Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
Veel liefs van mij en natuurlijk ook van Chris!

Marieke

Mooi verhaal Lau,

Ben geloof ik de enige die hoopt dat je nog een extra jaartje blijft :-)

x

Carola

Lieve Laura,
Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuk om je verhalen te lezen. Dan wordt Shanghai ineens dichtbij. Geniet nog met volle teugen en we kijken uit naar nieuwe verslagen.
Veel liefs, ook van Frans
Carola

merlijn en mike

ik vind het een raar verhaal van het poepen en plassen.
vind je het niet verveelend om steed naar een andere locatie te gaan groetjes merlijn.ik vond het erg grappig
dat je 40 keer proost hebt geroepen groetjes mmiikkee

ik

hoi

Bolam

Hallo Laura
I volg je belevenissen in China en vind het erg interresant en informative. Ik zie uit naar de volgende
uitgave
Veel groeten van ons in Kaapstad
Bolam

Maris

Ben je al wezen karaoken daar?weet je trouwens hoe je in het Chinees kan sms'en?jij in het Chinees is 2 x de 6 in toetsen en 3x een 4 (ni is dat in Chinees) heb een heel grappig boekje dat heet : hoe smst een Chinees en daar staan allemaal vragen in over dingen die mensen willen weten, waaronder deze dus :)

X maris

Marijke

Hoi nichtje,
Ook wij volgen je avonturen. Ik ben jaloers,wou dat ook wel een keertje meemaken,maar ja "ouderdom".
Wat leuk dat je de stad op de fiets kan verkennen.Je schrijft erg leuk en kijken dan ook weer uit naar een volgend verhaal.
Liefs Peter en Marijke

soof

9 Million bicycles in Beijing...eehm + 1 :) van Lautje in Shanghaai....Nice hoor, de tour de Chinois! Ik geniet van je verhaal en je leventje daar...Blij dat t allemaal wat modern en goed in mekaar zit daarzoo...:) treinen, fiets- en zebrapaden scheelt wat...maakt het Chinese makkelijker dan een Suri Jungle...Zijn je kinders ook een beetje braaf? Ik spreek je donderdag hopelijk sur la Skype, want gok dat het zoon beetje ook mijn laatste donderdag aan deze kant van de evenaar zal zijn! Grote kus en bergen liefs

Kamila en Elena

Hallo,wat was de fietsenmaker goedkoop!!(0,65) en wat gaat de trein hard zeg daar zo ;p 260 km per uur, en dan ben je al 80km buiten Shanghai, en over die vrouw klein chineesje ;)nee hoor ik denk dat ze wel aardig is ;) ik kijk er al naar uit om de nieuwe deel te gaan lezen veel plezier avonturier, van Kamila en Elena

ferdi & joshua

hallo , juf laura
zo die trein gaat hard in nederland doe je minstens 2uur over 80 km.
wat een knappen chinees van 1.50 en 50kg.
sucses met de weg vinden en spullen in de winkel te vragen oke

ferdi & joshua

nog veel plezier in

ferdi & joshua

s
h
a
n
g
h
a
i
;)

Malcolm en Noa

hahaha als het om uw fiets gaat bent u goedkoop uit! En volgens mij, hebben zij daar in China helemaal geen verkeersexamen moeten doen! Waarschijnlijk kijkt iedereen tegen u op (echt?! 1.50?!?!). Het geluk is wel, dat je pas om halftien op moet!

Groetjes,

Malcolm en Noa

Lawa&Jelle

Hallo, juf Laura
De fiets van u word goedkoop gemaakt
(0,65)!!
En u kunt ten minste lekker uitslapen wij moeten 07:20 opstaan!! Was het leuk in de snelste trein ter Wereld.
En hoe is het met u beugel gaat u nog wel naar de orto.
Groetjes Lawa en Jelle ?

Frans

Hoi Laura,
Mooie verhalen. Nog een paar weken en je vriendinnen en Jos komen gezellig naar je toe. Wij wachten met spanning op 'mupke'. Het wordt dus de 23e of de 24 september. Vanmiddag breng ik Carola naar het vliegveld, die gaat voor haar werk naar Wenen. Met gemengde gevoelens dat snap je.
Een dikke knuffel, Frans en Carola

tim boy

S
H
A
N
G
H
A
I

SCREAM ... Nee grapje matthijs

Lieve juf laura,

Hoe gaat het daar?
Hopelijk goed(A)
En als u nog een leuke film wilt zien moet u, Bloody Mary kijken en Grave Encounters 1 en 2 zien.


BY SCREAM

kay boy

hoe gaat ie laura?
alles goed daar?
lekker op de fiets naar je werk
nou bij mij niet zo ik ga met de skatboord naar school
ik zag dat het heel druk was in die tram en dat heeft u elke dag.

groeten van Kay :-)

Anne en Romy M

lieve juf,
we lezen altijd met plezier u leuke tekst,
we schrokken wel van het idee om een fiets te laten maken voor maar 0.65 euro.We zijn blij dat u elke dag weer nieuwe avonturen beleeft. xx en nog veel plezier en geluk

Timo en Winston

hallo Laura,
Winston en ik (Timo) hebben wel heel veel spellings fouten ontdekt wel 2. Goed he! We zijn de beste in spelling.
En trouwens het is toch wel leuk om een Ayi als hulpje te hebben?
verder gaat het hier hartstikker goed.
en leert u veel chinees want dat zal je wel nodig hebben
groetjes van Timo en WINSTON

Andersen en Mike

Hoi Laura
Hoe gaat het met u.
Het zal leuk zijn als wij voor 0,65 cent onze fietsen kunnen maken.
Eng zo'n snele trein 260km per uur
daar zouden wij ook wel in willen zitten.
Groetjes ,Andersen mmiikkee

Merlijn en Monique

is het leuk om zo vroeg op te staan?
hoe kon die trappen er af vallen?
wat fijn dat de fietse maker zo goedkoop was
en dat je je spullen niet zelf hoeft de dragen
zijn de kinderenaardig in groep 3?
wat fijn dat je een nichje krijgt
groetjes Monique en mmeerriijjnn

Bjorn Alweer zonder schoudermaatje

leuk dat u uw fiets voor 0'65 euro kon laten maken kan ik mijn fiets ook opsturen om hem te laten maken:)
is uw groep 3 aardig of waren wij liever

GR bjorn alweer zonder schoudermaatje

Rosella en Romy z

Hey juf laura met ons gaat het goed en met u ,heeft u zich al verkleed als een chineze vrouw?hahaha stuur dan wel een foto hoor! bevalt het eten nog steeds?is een hond lekker of duft u die niet te eten?
Is het leuk om de kinderen uit groep 3 les te geven, of wilt u veel liever bij ons les geven?hahaha. Reageren de mensen boos als je achter de toonbank komt?en blijven ze wel altijd even aardig?
en wat leuk dat u een nichtje krijgt!

XxXxXxxxXxXxXxXxXxXxxxXxXxXxXxXxxxXxxxXxX Rrrrrrrrrrosella en Rrrrrrrrrromy

Bjorn Alweer zonder schoudermaatje

sorry juf was iets vergeten op te schrijven en heeft u doping en ping ping al gezien ze kunnen overal zijn en als alles ze waren hier laatst nog en zeiden in het chinees waar is laura wij wezen allemaal naar wereld kaart china wat ze daarna zeiden konden we niet verstaan maar vriendelijk was het niet ze kunnen ook undercover zijn dus vertrouw niet iedereen
na dit mailtje ben u vast gerust gesteld gr bjorn zonder schoudermaatje

Peter en Marijke

Hoi Laura,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We weten dat je dit pas een week erna leest en hopen dat je een leuke week op pad hebt gehad en je verjaaardag nog een beetje gevierd hebt.Veel geluk verder, jiefs Peter en Marijke

Ian en Gui

hallo Juf Laura
is het moeilijk om chinees te praten?
Was het leuk bij Marieke?
regent het nog steeds?
rijd uw fiets lekker?

ps gefeliciteerd met uw verjaardag.
Gui en Ian

Tara en Demi

Hey Juf Laura
Hoe is het met u fiets , fietst het lekker ?
Schijnt de zon ook wel eens of regend het altijd want dan maakt het niks uit of u nou daar bent of hier want bij ons is het precies het zelfde. -_-
U moet wel optijd terug komen zodat u onze muscical ook kunt zodat u ziet hoe hard we eraan gewerkt hebben voor u.

Kusjes xx Demi en Tara (:

Kajtjuh! en Larsie!

Hey jufie alles goed!
We hebben uw tekst goed door gelezen goedkopen fietsen maker.
Regent het altijd zo hard?
Lekker op de fiets naar je werk?
Is het leuk in de sneltrein die 250kmph gaat?

Groetjes Kajtjuh! en Larsie!

Chaima en Nicole

Hallo juf Laura :D
(allereerst wil ik mededelen dat we voor de 4e (?) keer naast elkaar zitten.)
hier in nederland missen wij u heeeeeeeeeeeelll erg x
Is het verkeer daar wel veilig? :O
En hoe ziet uw fiets eruit? (ok, stomme vraag)
ken u de taal een beetje???
Hoe zijn de kinderen??? (Wij zijn natuurlijk véééél liever :P)


We hopen dat u nog een leuke tijd in China hebt :D

xxxxxxxx Nicole en Chaima

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!