Shanghai (augustus 2012 tot ???)

Twee weken Shanghai

Lieve allemaal,

Wat leuk om van iedereen zoveel lieve berichten via dit blog, FB, WhatsApp, mail etc. te krijgen!

Ik ben inmiddels twee weken in Shanghai en heb deze week mijn eerste echte werkweek gehad. De scholen waarop ik lesgeef zijn Amerikaans en Engels en zij weten wel wat grote, goed verzorgde klaslokalen betekenen. Ik daarentegen moet lesgeven in een klein lokaal van zo'n 30 m2 waarbij er elf groep drie kinderen té dicht op elkaars lip zitten. Maar doordat vele ouders hebben aangegeven dat dit echt niet kan zal ik volgende week weer verhuizen naar een wat ruimer lokaal voor groep 3. De andere groepen 7/8 geef ik op drie verschillende lokaties les. Mijn collega's zijn leuk en heel erg behulpzaam. Ook viert de Oranje Draak het 15-jarig bestaan dit jaar dus ik kom op het juiste moment en mag een feestje gaan organiseren!

Iedere dag stap ik vanuit mijn nu nog hooggelegen appartement, in de metro richting mijn werk en iedere keer gebeurt er wel weer iets waarover ik me blijf verbazen. De eerste dag viel het mij op dat iedereen constant spelletjes zit te spelen op zijn telefoon. Blijkbaar is wat bij ons als 'nerd' wordt bestempeld, hier een heel hip iemand gezien.

De Chinezen hebben wat vreemde gewoontes. Zo mogen de kinderen tijdens het zindelijk worden ten alle tijden plassen. Ik heb al meerdere malen ouders hun kind boven een prullenbak zien tillen. Ook op straat gaan de kinderen gerust zitten. Ze hebben dan een broek aan met een open achterkant wat gebruiksvriendelijk is voor deze kleine Chineesjes.

Iedereen ziet hier er anders uit. Ik heb nog geen een keer iemand in hetzelfde shirt zien lopen. De meeste mensen laten hun kleding hier maken en er zijn talloze winkels die unieke kledij verkopen. De sleehak-slipper is hier trendy. De mannen zijn zeer attend want het is hier erg normaal dat zij de handtas van de vrouw dragen!

De afgelopen dagen was het wat koeler maar toen ik hier aankwam was het erg warm. Mannen tillen dan hun shirt op en dragen dan ineens een 'topje' waaronder bij sommige de goede eetgewoonte goed zichtbaar wordt.

Slapen is gezond! Dat is het motto en dat is ook wel goed te merken. In de metro bof je als je een plek hebt waarbij je tegen iets kan leunen en het is dan ook af en toe net alsof ze een stoelendans doen want ze wisselen met regelmaat van plek om de beste spot te krijgen! Ook omgekeerd op een brommer moet een goede slaapstand zijn of gewoon langs de weg op de grond of op een bankje.

Ik ben ook wat toeristische dingen gaan ondernemen. Zo ben ik uiteraard 's avonds bij the Bund gaan kijken wat een fenomenaal uitzicht heeft. Vanuit Puxi (westelijke deel Shanghai)kijk je dan naar Pudong (oost). Ik heb vele drankjes gedronken, genoten van de mensen en de drukte, ben naar de Fabric and Fake market geweest en ben naar de Yu Yang Garden gegaan.

Na 28 appartementen bezichtigd te hebben heb ik eindelijk een appartement naar mijn zin gevonden. Vrijwel alle appartementen worden met meubels verhuurd en dit is niet positief. Veel is vies, oud en de Chinezen hebben geen gevoel voor smaak. Nu heb ik een leeg appartement gevonden in the French Concession dat geheel gerenoveerd is. Ik mocht naar de Ikea (jaja) om spullen uit te zoeken, maar dit ging wat anders dan verwacht. (Even tussendoor.. In de Ikea kijkt ook niemand gek op als er iemand in een bed onder een deken een dutje ligt te doen). Ik mocht aanwijzen wat ik mooi vond, maakte er een foto van en Sarah, mijn vriendelijke makelaar, zou iemand regelen die dit exact na kon maken. Morgen maar eens kijken of dat is gelukt.

Het ondertekenen van het contract ging ook niet op een kantoor, maar ik werd verwacht bij een restaurant. Gelukkig was het Engels vertaald, maar of het juist is vertaald, dat weet je nooit dus daarover (hopelijk niet) meer. Er werd eten besteld en de drankjes bleven bijgeschonken worden. Ik heb geloof ik wel veertig keer 'Gambei' (=proost)geroepenom te proosten op mijn appartement. Uiteindelijk ben ik veilig thuisgekomen, maar ik had het onderhandelen toen moeten doen volgens 'Capitool reisgidsen' (dank aan Sander, Rianne, Ed en Mars). Helaas had ik dit al voor het eten gedaan..

Liefs

Reacties

Reacties

Jaco

Klinkt goed Lau! Hoop dat je er je draai een beetje kunt vinden. Leuk om over die gebruiken te lezen. x

Annette

YES! Weer een verhaal! Mooi om te lezen.
En je appartement wordt vast heel mooi. Met AEKI-meubels dan ;) Misschien wil je nog wat bestellen uit NL, nieuwe gids is net binnen..
Dikke kus!

Eva

Hoi laura,

Zo te lezen heb je het goed naar je zin. echt heel leuk om te lezen over de Chinese gewoonten. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal...

XXX Eva

soof

Lautje, Wat klinkt het briljant daar! ben benieuwd hoelang het duurt voordat je je bij de snurkende en snoozende voegt in de ikeabedjes;) geniet van alles en met volle teugen! Grotekus vol van reislus(t)

Kirstin

Geweldig verhaal Lau!! Echt super leuk om je belevenissen te lezen! xxx

Marsha

Ieellll, wat een verhalen. Wat zijn de gewoontes van die Chinezen vies.
Fijn dat je een appartement hebt gevonden. Beetje in de buurt waar Edwin komt?
Leuk dat al wat hebt ondernemen, kan je mij ook wat rondleiden als ik er ben. Dan wil ik trouwens wel even gebruik maken van ons kado ;)
Ben benieuwd naar je nieuwe appartement. Geniet verder en tot snel! x

Kir

Hey Lau,

Wat leuk om dit te lezen! Je kan goed schrijven over al je belevenissen!
Gefeliciteerd met je appartement en veel plezier met het inrichten ervan!

Liefs, Kir

Denise de Lange

Dat klinkt goed, alles mogen uitzoeken! Super om te horen dat het alles goed met je gaat. Ik hoop dat je een fantastische tijd zult hebben!
Liefs Denise

Danny

Een festje organiseren..................jouw specialiteit !!! Maak er wat van en veel plezier in je nieuwe appartement. xx Dan

Danny

feestje bedoel ik natuurlijk...........

Das

Lijkt me allemaal wel heeeeel erg wennen. De gewoontes, leef style etc. Het is allemaal zo anders. Wauw wat een gave uitdaging. Good luck love!

Marco

Ha Laura

Ik wilde je van te voren nog waarchuwen voor de bijzondere klederdracht van de kleintjes in China.
Wacht maar tot dat je er een met een stokje in zijn eigen drol ziet roeren.

Groet Marco

Marsha

Hey Lau!

Leuk om je verhalen te lezen! En wat zijn die Chinezen rare mensen zeg! Haha hoop dat je je er toch een beetje thuis gaat voelen. Moet lukken met mooie nagemaakte ikea meubeltjes...! Hihi Nou heel veel plezier daar verder en succes met je werk daar!

Liefs

Dagmar

Hahaha ik ben echt dom! Lees net de naam Marsha en type die naam in het bovenstaande berichtje! Maar die is dus van mij! Foutje!

X

Marie

Heb je je luchtbed al gekocht? Of gaan ze dat ook namaken? Gustav was gisteren op mij aan het wachten en ondertussen van een koffietje aan het genieten, totdat er een geweldige moeder haar kind aan de tafel naast hem gewoon liet sch.... Hahaha...dat geloof je toch niet. Zaterdag ben ik er weer, bij the housewarming. Daarna ben ik aan de beurt denk ik en joe moet ook nog!
Gezellg al die feestjes! X

Jelle en Noa

Hallo juf! We zien dat je de oranjesmaak weer te pakken heb! (Oranje Draak, Oranjerie...) Leuk dat je naar de Ikea bent gegaan, dat die er ook in China zijn! Wij gebruiken je blog voor het leescircuit, dus we zullen nog veel van je horen! (Wél blijven schrijven dan natuurlijk.) Wat grappig dat je na 28 appartementen er eindelijk één gevonden heb. Het is vast erg anders dan bij ons op school of niet? Nou wij gaan weer verder met ons dutje op school (haha). Bye! Xxx-jes Jelle en Noa

Lawa en Malcolm

Heei juf laura hoe gaat het met u leventje in Shanghai?
zo te zien heeft u het wel leuk daar.
Zo te zien heeft u een klein klasje. En maar elf kinderen en dan nog heeft u ook nog te klein klas lokaal gehad.
en hoe is het shoppen daar? En heeft u daar ook al leuke kleding xx-jes Lawa en van Malcolm een box


Groetjes Malcolm en Lawa

Kaj en Lars

Hey juf hoe is het uw leventje in China (en
Shanghai)
Zo te zien heeft u het leuk daar.
En een lekker klein lokaaltje om in les te geven.
En u heeft eindelijk een appartementje gevonden.
Wat zijn die Chinezen raar zeg.
Is uw apartement groot genoeg.
En zo te zien was het shoppen leuk.
Oja wel iedere week een nieuw verhaal schrijven he!!!

Groetjes en een box van Kaj en Lars

tim

ik las in de brief dat je whats app hebt alleen hebben we geen telefoon nummer dus vraag ik of we die mogen om via whats app te praten het is gezelig met juf iris en het was ook gezellig met u groetjes tim

Matthijs en Kay en Tim

Ni Hao!

Ik las in de brief dat u WhatsApp heeft...
Dus mogen Tim en ik uw nummer om te WhatsAppen.
En heeft u ook zo'n 'Poep Broek' voor kleine Chineesjes of een sleehak-slipper...
En heeft u al gepoept op straat of in een Prullenbak van JAJA.

Naja dan ook maar een box van ons... net als Malcolm, Kaj en Lars..

Winston en Timo

Wat leuk om te horen dat wij geen verzorgde klaslokalen hebben! \o |
/o |

gaat u ook nog een dutje doen in de ikea? want slapen is gezond.

bij ons is het erg gezellig Winston heeft al 82 waarschuwingen en al 3 keer een 'time out'

en heeft u al een WC prullebak gevonden?

groetjes van Timo, Winston en ADV juf Shacha. :)

Winston

die tekens waren een boze smiley en met mij gaat het goed winston

Winston

vjhgugubnyyavatyyuviyeyvAGCaavvaavhiviuagviuaiyy

Anne,Romy.M

We vonden het een bizar verhaal over dat poepen op straat en in de prullenbak stel je gaat een minuut later je rommel weg gooien bah! Nou we zijn blij dat het daar goed gaat xx -_- we missen je nog heel erg succes!!!!!!

Monique en Andersen

Het was een heel erg grappig verhaal! XD
Heeft u al een foto van de Chineese Muur gemaakt?:)
kunt u al Chinees praten?:)
En was het leuk bij de metro?:)
Was het appartement erg mooi
WAs het leuk om te shoppen?:)
groeten namens Monique en Andersen :)

mmeerrlliijjnn eenn mmiikkee

ik vind het een raar verhaal van het poepen en plassen.
vind je het niet verveelent dat je steeds naar een andere locatie moet . groetjes mmeerrlliijjnn ik vond het grappig dat je 40 keer proost zij groetjes mmiikkee

Ian en Gui

LEUK VERHAAL XD
hoe gaat het daar juf Laura?
verlangt u al naar huis hier in nederland?
hoe is eten daar en bent u daar al op de chinese muur geweest?

groeten Ian en Gui

Tara en Demi

Wat een crazy verhaal over dat poepen en plassen boven de prullebak.
Vervelend over dat kleine lokaal en dat U moet verhuizen van lokaal, maar daar in tegen hebben wij een groter lokaal dus kom maar weer snel terug hihi.

Veel plezier nog veder in china gr. Tara en Demi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!